15 Şubat 2012 Çarşamba

Salsa; Ruh Ve Yorum Dansı

sinemanın en güzel tatlı sert kadını, fatma girik, aysun akgün, yeşilçam, fatma girikİyi dans edebilmek için iki önemli özelliğe sahip olmak gerekir; ‘yetenek’ gördüğünü anlama ve ‘kabiliyet’ anladığını uygulayabilme becerisi...


Haber : Aysun Akgün
Fotoğraf: Barış Özçelik





Aslında her insan dans edebilme yetenek ve kabiliyetine sahiptir; önemli olan bu becerileri özgüvenle sergileyebilmek... 
Afrika’da denildiği gibi; ”her insan aslında ‘yürüdüğü, konuştuğu’ gibi dans eder...”İnsan kabiliyetini eğitimle geliştirir, yeteneğini ruhuyla yorumlayarak sergilerse işte o zaman gerçek bir dansçı olabilir. Dans, ruh ve yorum katıldığı takdirde hem izleyenin hem de uygulayanın beğenisini kazanır. Özellikle de salsa bir yorum dansıdır. Türkiye’nin en başarılı latin dans eğitmenlerinden İbrahim Shabaan’la clup latin danslarının geçmişini, gelişimini ve bugün dansta gelinen noktayı konuştuk...
İbrahim Shaban: Türkiye’de salsa eğitimi ilk olarak 1992’den önce Avelin Hanım’ın clup salsa öğretmeye başlamasıyla gerçekleşti. Aynı dönemde biz de Boğaziçi Üniversitesi’nde ‘ballroom mambo’; yani salon salsası yapmaktaydık. Latin dansın yayılmaya başlaması 1995’lerde Murphy’s Dans Bar’ın ilk latin gecelerini düzenlemesiyle gerçekleşti. Aslında onların amacı her tür müziğin çalındığı bir dans-bar ortamı oluşturmaktı; Latin geceleri sonradan geldi. Ve böylelikle Taşlık Dans Bar olarak haftada 3 kez dans geceleri düzenlemeye başladılar.
- Latin danslarında eğitim ne derece önemli; kabiliyetini eğitimle geliştiren herkes dans edebilir mi?
İbrahim Shaaban: Dansta eğitim bir yere kadar etkilidir; öğrendiklerine yorum katıp ruhunla işlemek daha önemli. Estetikten yoksun, ezbere yapılan Salsa aslında eğitmenlerden kaynaklanıyor. Çünkü onlar da hareketlerin derinliğini ve anlamını öğrencilerine veremiyorlar; belki de kendileri bunun farkındalığında değiller. İşin özü; yapılan dans fabrika çıkışlı olmamalı, öğrenilen her hareket ruh ve yorum katılarak ritim eşliğinde uygulanmalı.
- Genel olarak latin dansı denilince insanların aklına Arjantin tango geliyor?.. Gerçekte latin hangi dansları kapsar?
İbrahim Shaaban: Latin dansları iki ayrı şekilde sınıflanabilir: Birinci grup Clup Latin dansları (salsa, bachata, merengue, clup cha cha cha) ikinci grupsa ballroom(salon) dansları (rumba, cha cha cha, paso duble, jive ve samba). Tango aslında latin danslarının klasmanına girmez. Duruş ve teknik açısından latin danslarından tamamen farklı, hatta latinle zıttır. Latindeki kıvraklık yerine tangoda dik bir duruş vardır. Aslında tango kendi içinde değerlendirilmeli, ne salon dansı ne de clup latindir çünkü.
- Salsa-Clup Latin derslerine başlangıç nasıl oldu?
İbrahim Shaaban: Ballroom mamboyla ilgili araştırmalar yaparken inernette ve Avrupa ile olan görüşmelerimde salsayı keşfederek salsanın ballroom mambodan farklı, ayrı bir dans olduğunu fark ettim. 1996-1997’lerde böylelikle salsaya yönelik çalışmalarım başlamış oldu. O zamanlarda herkes Latin salon dansları yapıyordu; Boğaziçi’nde mambo yapan öğrenciler vardı. Salsayı bilen kişiler parmakla sayılacak kadar azdı. Eğitmen olarak ise bir tek ben ve Avelin Hn. vardı salsayı öğreten. Biz 1996’larda Boğaziçi Üniversitesi’nden ayrılıp dışarıda dans dersleri vermeye başladık. 1998’de düzenlenen ilk salsa workshop’u oldukça ses getirmişti. Workshop’un düzenleyeni Ahmet Dündar, eğitmeni ise bendim.
-Peki ya Salsa geceleri?
İbrahim Shaaban: Taşlık Bar’a geri dönersek; bir süre sonra ben perşembe geceleri clup Latin havasında, Avelin ise salıları Karayip müzikleri çalar olduk. Artık perşembeleri insanlar benim için gelmeye başladı. Gecelere katılım ve salsaya ilgi bu süreç boyunca artış gösterdi. O sıralarda Taşlık Dans Bar’ın kapanmasının ardından latin dans geceleri başladı; çünkü insanlar dans edecek alan bulamadılar. Bunun üzerine Clup Cities(Etiler)’de ağırlıkta salsa çalınan latin gecelerini düzenlemeye başladık. 1999’lara gelindiğinde (Divan Oteli) Murphy’s Dans Bar’da perşembeleri latin geceleri düzenlemeye başladım. Türkiye’de gerçek anlamdaki tek clup latin geceleriydi bunlar aslında. Ayrıca perşembe ve pazarları geceden önce ders veriyorduk; katılım oldukça yüksekti; 50-60 kişilik sınıflarımız oluyordu...
- Salsa gecelerinin latinseverleri biraraya getirmenin dışında dans eğitimindeki yeri nedir?
İbrahim Shaaban: İyi bir dans eğitim programı dans dersleri, latin geceleri ve kendi başına (ya da partnerle) yapılan çalışmaları gerektirir. Derslerde öğrenilenleri uygulamaya geçirip farklı partnerlerle dans etmek bakımından (haftada ortalama 2 gece) öğrencilerin gelişiminde dans gecelerinin katkısı büyük oluyor.
-Dans etmek isteyen, daha önce ders almamış biri için öngördüğünüz eğitim süresi nedir?
İbrahim Shaaban:  Afrocubanos’u 2000’de kurduğumdan bu yana bizim belli bir misyonumuz var: Müziği dinlerken tamamen hissetmeyi, kullanılan enstrümanları ve çıkardıkları sesleri gerçekten tanıtarak öğretmek. Dolayısıyla bizimle eğitime başlayan biri öncelikle müzik ve ritimle tanıştırılır. Ortalama 6 ay –1 sene içerisinde orta seviyeye gelinebilir. Bayanların öğrenme hızı başlangıçta erkeklere nazaran daha fazla. Ama ileri seviyeye gelindiğinde erkekler daha hızlı bir gelişim gösterir; bayanlarınsa gelişim hızı yavaşlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder